Dziękujemy za oglądanie naszej konferencji prasowej zwłaszcza fundacji Viva. Komentarz do naszej konferencji był zbędny, gdyż celem konferencji było przedstawienie naszej „prawdy”, bo „prawdę” fundacji ludzie znają już od dawna z mediów. Dlatego naszym zamiarem było pobudzenie myślenia i samodzielne ustalenie która „prawda” jest wiarygodna. W odpowiedzi na stanowisko fundacji przedstawiamy kilka dodatkowych informacji.

  1. Kamera TPN jest kamerą, która rejestruje w trybie ciągłym to, co dzieje się na trasie niezależnie od zasięgu internetu w tym miejscu.
  2. Wozy wyposażone są w dwa niezależne hamulce (niezależna przednia i tylna oś) ze względów bezpieczeństwa, a nie z konieczności. W związku z tym hamulce na jednej osi mogą być zimne. Fiakier na trasie sam decyduje, z którego hamulca w danym momencie chce skorzystać. Hamulce w wozie są niezależne w przeciwieństwie do hamulców w samochodach.
  3. Koń, który się potknął i wywrócił w zależności od tego, jaki ma charakter może jakiś czas leżeć lub szybko wstać i jest to niezależne od zmęczenia. Jeśli ktoś wykorzystuje konie do pracy to lepiej zna ich usposobienie niż osoby, które końmi nie pracują.
  4. W kwestii sprzedaży koni mamy inne zdanie. Fiakrzy muszą mieć konie zdolne do pracy, a fundacje nie.
  5. Fizyki nie mamy zamiaru zmieniać, lecz dziwne jest to, że fundacje czasem traktują konia jak człowieka, a czasem jak maszynę mechaniczną.
  6. Jeśli chodzi o ilość osób to też jest problem. Zdaniem fundacji wozimy o 13 osób za dużo (1 tona to ok. 13 osób ważących średnio 75 kg), gdy tymczasem zgodnie z regulaminem na wozie może znajdować się 12 osób dorosłych.
  7. I na koniec. Do pracy konie dopuszcza komisja lekarska, a nie jednoosobowo lek.wet. Bożena Latocha. Należy tu dodać, iż ww. lek.wet. jest jedynym lekarzem w komisji bez regulaminowej specjalizacji i jedynym lekarzem, który w raporcie informuje o rzekomym przemęczeniu koni, a jednocześnie dopuszcza je do pracy. Raporty wszystkich członków komisji dostępne są na stronie www: https://tpn.pl/zwiedzaj/przewozy-konne/badania-wysikowe-2023